Herröstugan.

Herröstugan. byggnader
Herröstugan 1700-talet.

Herröstugan.
Kommer från gården Trön, herrö 14 och är det första huset som blev uppsatt upp på Gammelgården. Uppsatt 1915 och invigd midsommarafton 1918.

Herröstugan
Vägghängt skåp

Huset är en parstuga med framkammare byggd under mitten av 1700-talet.
Huset är ett av de få husen som finns kvar av den typen i landskapet.

Ägarna till gården på 1700-talet var Erik Eriksson och hustrun Anna Jonsdotter Grubb.
Vilka var välbärgade som man kan se av husens storlek och deras välbyggda skick.
Herröstugan innehåller cirka 500 föremål från tidsepoken . Här gäller se men inte röra, då föremålen är riktigt gammal.

Citerar från boken Svegs Hembygdsförening 100 år.

“Hela 60 hästlass krävdes det för att flytta mangårdsbyggnaden i Trön med tillhörande loft Herrö till Sveg. Året var 1915 och det var ingen lätt uppgift att forsla ned allt virke. Det vittnar en gammal skrift om. Alt skulle vara på plats före vinterns inträde 1915. Här kom man med frivillig arbetskraft och ekonomiska bidrag kom mangårdsbyggnaden på plats i Sveg som därefter kom att kallas Herröstugan. Själva inredningsarbetet, det fick vänta till året därpå då man klistrade papp på väggarna som sedan skulle målas. Men det var inte slut där. Barfren (förstukvisten) med bron skulle även fullbordas under sommaren, och det beslöts att skaffa blyfönster från Stockholm. Ett beslut som togs vid det allra första sammanträdet föreningen hade på Gammelgården den 26 juli 1916.

Ännu inte färdigställd.

Ännu var inte Herröstugan färdigställd. Två år senare slår styrelsen fast att det varit svårigheter att anskaffa gammalt virke till golvbeläggningen. Men skam den som ger sig. Fru Margareta Lindskog blev nu den att ta tag i det hela och lyckades få Per Persson från Äggen att skänka gamla golvplankor och som ett brev på postendök även Per Olofsson från densamme by upp med sju nya plankor. Här med att golvet och övriga snickeri-arbeten blev klart, så tvättade man tak och väggar samt vitmålades. Nu återstod ett moment dock. Dekorationsmålningen på väggarna som inte åtgärdades förrän långt in i våra dagar.
Här ritade man av en gammal schablonmålning i Tur-Pers i Herrö, nya schabloner skar
man ut och målade i heldagsstugan och kammaren. Alla hopsamlade gamla saker tillsammans med det nya bohaget föreningen låtit tillverka för Baltiska utställningen i Malmö, fick nu sin plats i Herröstugan och en glädje började sprida sig i styrelsen.

Tills att de upptäckte att det regnade in på de nymålade väggarna. Det anskaffade nävertaket höll inte tätt. Här uppdrog man till inspektor Ander’s Elof Eriksson att ordna med nytt yttertak. Här var det fråga om snabba ryck då invigningen av Gammelgården stod för dörren, närmare bestämt på midsommarafton 1918.”

Invändigt så finns det väldigt mycket föremål från 1700-talet.
Allt som fanns i ett bostadshus från den tiden. Här finns kökstillbehör samt möblemang.
Det är ett riktigt museum från 1700-talet Herröstugan.