Julmarknaden -22

Julmarknaden -22. Just nu är förberedelserna i full gång inför marknaden på Svegs Hembygdsförening Gammelgården Härjedalen.

Julmarknaden

Julmarknad 10 December 2022 på svegs hembygdsgård.
Knallar fika flötgröt kolbulle mingel prutningar med knallarna.

Ni kommer väl ihåg julmarknaden 21?

Sveg.se skrev så här om julmarknaden 2021.
Under lördagen var det dags för årets julmarknad i Sveg. Flertalet knallar fanns på plats och besökarna strömmade till när hembygdsföreningen slog upp grindarna till julmarknaden på Gammelgården.
Besökarna gick runt bland välfyllda marknadsbord, tittade och handlade, köpte lotter och drack glögg.

Därför är vi är väldigt nöjd med dagen, folk kommer och går och vi säljer bra. Knallarna är nöjda och alla ser ut att trivas, säger Kalle Grängzell, kassör och vice ordförande i Svegs Hembygdsförening.

TH skrev så här.

Det blev ett hyfsat tryck när tomten drog in på Gammelgården i Sveg under helgens julmarknad. Därför att många barn ville gärna ta del av presenterna, denna gång i form av en godispåsar. Men även många vuxna sökte sig till lördagens marknad. Julmarknaden arrangerades av Svegs hembygdsföreningen på lördagen och platsen var Svegs gammelgård, för dagen fint inramad av ett vitt snötäcke och lätta flingor i luften.

23 knallar fanns på plats, utspridda i fjös och andra byggnader runt om på hembygdsgården. Och det gick att handla allt från hemkärnat smör, tillverkat på Lillhärjåbygget, till lampor gjorda av renhorn.
O
ch knallarna verkar också vara nöjda,det har varit bra fart på försäljningen. Det mest populära, åtminstone i den yngre åldersklasserna, var nog ändå tomten som kom vid tvåtiden på lördagen, många barn, några efter viss tvekan, fick en tidig julklapp i form av en godispåse.

Svegs Hembygdsförening Föremål