Samlingar.

Under denna sida så ligger det ett urval av Svegs hembygdsförenings kulturhistoriska samlingar.
Klicka på kategori bilden nedan för att komma till dom olika samlingarna.
Därav på gammelgården finns det unika föremål i samlingarna om hur man levde förr. Samlingarna innehåller föremål från 1600-talet och framåt i tiden. Det finns så unika föremål att dom förvaras på museum i Stockholm på grund av sitt kulturhistoriska värde.

Svegs Hembygdsförening har genom åren registrerat cirka 6300 föremål utav uppskattat 16000 föremål som finns på gammelgården. arbetet fortsätter med inventering och registrering av dessa tålamodsprövande arbete. Detta för att bevara denna kulturhistoriska skatt till dom kommande generationer som växer upp, så dom får en förståelse om hur man levde för flera hundra år sen.
Svegs hembygdsförening tar gärna emot dig för privat rundturer runt Gammelgården i Sveg.
Hembygdsgården är flitigt besökt av Kommunens skolor, allt från förskoleklass och uppåt i årskurserna.

Därför att de som bildade föreningen, ville åt eftervärlden samla det som är av kulturellt värde, tanken var att ge en bild av hur våra förfäder levt, bott och arbetat. Därför började man samla föremål och hus för att förverkliga tanken. Därav står Svegs Gammelgård som ett levande minne av den forna härjedalska kulturen.

Svegs Hembygdsförening Samlingar.